“HR en Communicatie? Samenvoegen die hap!”

confronterende-mkb-er_hr

Op het congres ‘Inzet op Maat’ sprak ik laatst een doorgewinterde MKB’er met een uitgesproken mening over de toegevoegde waarde van HR en Communicatie. Toen ik hem vertelde over mijn drive om beide vakgebieden te verbinden, bracht hij me enigszins van mijn stuk met de opmerking “Communicatie en HR? Gewoon samenvoegen die hap!” Heeft hij misschien een punt?

Mijn voorliefde voor HR-gerelateerde communicatie dateert van kort na de millenniumwisseling toen ik als adviseur interne communicatie aan de slag ging bij het Utrechtse Movares. Geheel in lijn met mijn functie kreeg ik de afdeling P&O ‘in mijn maag gesplitst’. Een niet bijster lovende kwalificatie voor een vakgebied dat voor mij op dat moment nog als ‘Personeelszaken’ te boek stond. Inmiddels ben ik wijzer geworden en beschouw ik HR als een cruciale discipline om organisaties en hun medewerkers tot volle bloei te laten komen. Iets dat ze dat nóg beter kunnen als ze daarbij de hulp van een communicatieadviseur inroepen, maar dat terzijde.

“Goed zijn voor je mensen, betekent goede PR”

Even terug naar de nogal stellige overtuiging van mijn gesprekspartner uit het MKB, die in zijn bedrijf van 200 medewerkers een fulltime dame in dienst had met zowel HR als Communicatie in haar takenpakket. Hoe boud zijn uitspraak ook leek, zette hij me wel aan het denken. “HR en Communicatie zijn allebei bezig met mensen”, was zijn eerste verweer op mijn gefronste wenkbrauwen. “En als je goed bent voor je mensen, zorgen die vanzelf voor goede PR”, zijn tweede. Een bewering waarop ik niets kon afdingen. “En bovendien mag je van een beetje HBO’er die ‘Personeel & Arbeid’ heeft gedaan verwachten dat hij of zij goed kan communiceren en best een leuk stukkie voor de interne nieuwsbrief kan schrijven”, een opmerking die ik vaker heb gehoord en niet bepaald getuigde van een moderne visie. Of het dus de inhoud was van zijn boodschap of zijn provocerende houding weet ik niet meer, maar voor beiden het moment om een andere gesprekspartner op te zoeken.

Startup Stock Photos

Startup Stock Photos

Meer samenwerking tussen HR en Communicatie

Tóch liet het mij niet los. Zijn eerste twee opmerkingen waren ‘klip en klaar’. En in de derde zat een kern van waarheid, ook al voelde ik het als een diskwalificatie van mijn vak. Was ik het dus eigenlijk met de MKB’er eens? Nou nee… Daarvoor zijn HR en Communicatie inhoudelijk te verschillend en teveel een écht vak. Laat BIJVOORBEELD sociaaleconomisch-technische wetgeving en HR-procedures over aan een communicatieadviseur en je hebt een ramp. Laat het formuleren van een passende boodschap over aan HR en je creëert vooral ruis. Waar ik wél voor pleit, is vergaande samenwerking tussen beide disciplines. HR en Communicatie hebben namelijk veel met elkaar gemeen.

Wat HR en Communicatie aan elkaar hebben

HR en Communicatie zijn beide direct en indirect verantwoordelijk voor mensgerichte onderwerpen als bedrijfscultuur, medewerkerstevredenheid en –betrokkenheid. En ook als het gaat om het creëren van intern draagvlak en het bevorderen van de interactie en dialoog tussen management en de werkvloer en medewerkers onderling, zijn HR en Communicatie aan zet. Natuurlijk hebben beide disciplines daarin hun specifieke rollen, maar we kunnen deze niet los van elkaar zien.

Probeer als HR bij een overname maar’s de arbeidsvoorwaarden te harmoniseren zonder Communicatie daarbij te betrekken. Door teveel inhoudelijke focus op de harmonisatie, leidt dit geheid tot ‘herrie in de tent’. De achterliggende redenen van zo’n harmonisatie en de consequenties voor individuele medewerkers, blijven immers onderbelicht. Neem als HR eenzijdig het initiatief om nieuwe kernwaarden te implementeren, ‘forget it’. Zonder een fundamenteel gesprek met de directie over missie, visie, strategie en organisatiedoelstellingen en de relatie daarvan met de merkwaarden en positionering van de organisatie, zijn kernwaarden ‘los zand’. Bij uitstek dus een onderwerp om als HR en Communicatie samen op te trekken. In dit verband verbaas ik me erover dat er nog steeds organisaties zijn waar bijvoorbeeld recruitment en arbeidsmarktcommunicatie tot het exclusieve domein van HR behoren. Weg met die schotten en trek hierin samen op, is mijn advies. Goedkoper, effectiever en vooral ook leuker!

Partnership HR en Communicatie vormgeven

Om de samenwerking tussen HR en Communicatie de bevorderen, heb ik vijf tips voor betrokken adviseurs van beide expertises.

  1. Pak samen je verantwoordelijkheid om energie en bevlogenheid in je organisatie te krijgen. Dat is jullie terrein! HR en Communicatie: kijk in de spiegel!
  2. Kijk jezelf in de spiegel en sloop de muren: communicatie is niet het exclusieve domein van Communicatie en HR niet dat van HR;
  3. Onderken elkaars specialisme. Versterk elkaar en word partners. Als communicatieadviseur heb je verstand van je vak, maar straal niet uit dat HR er niets van snapt. Datzelfde geldt in je rol als HR-adviseur. Denk niet meteen in procedures en tools uit het HR-instrumentarium waar nog even een communicatiesausje overheen moet.
  4. Faciliteer samenwerking: plan vaste overlegmomenten, maak een communicatieadviseur vrij voor alle HR-communicatie, zit samen in redacties van interne media etc.
  5. Ga zo dicht mogelijk bij elkaar zitten zodat je elkaar dagelijks ontmoet.

Ik wens HR en Communicatie veel wijsheid toe!

Huub Buijs
Interim communicatieadviseur op het snijvlak met HR
15 november 2016
(wil je meer blogs van mij lezen, klik dan hier)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *