Wat kan recruitment doen om krapte op arbeidsmarkt te verzachten?

Nu de veelbesproken krapte op de arbeidsmarkt steeds zichtbaarder wordt, is het voor veel werkgevers ‘alle hens aan dek’. Gouden tijden voor recruiters, die na de economische dip bijna allemaal weer aan het werk zijn. Goed nieuws voor deze beroepsgroep, die een belangrijke taak heeft om de huidige mismatch tussen vraag en aanbod te dichten. Hoe kunnen ze dit aanpakken? Het antwoord vind u in deel 2 van mijn drieluik over de arbeidsmarkt dat ik als gastblogger voor Flexmarkt.nl heb geschreven: Wat recruiters kunnen doen om de krapte aan te pakken? 

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Getagged , , | Plaats een reactie

Is huidige arbeidsmarkt écht krap of laten recruiters mogelijkheden onbenut?

Tijdens mijn vakantie in Zuid-Frankrijk verschenen allerlei onheilsberichten op mijn mobiel. Uit onderzoek van de Rabobank bleek dat de krapte op de arbeidsmarkt een bedreiging voor de economische groei begon te worden. En dát na een bericht eerder die week, waarin stond dat inmiddels geen touringcarchauffeur meer te vinden was. Dankbaar dat ik de reis met eigen vervoer had afgelegd, durfde ik het aan om alle onheil te relativeren. Is er werkelijk sprake van krapte? Of zijn ‘onze’ recruiters onvoldoende in staat om het beschikbare potentieel aan te boren? Of een combinatie van beide? Op Flexmarkt.nl vindt u deel 1 van mijn drieluik over de krappe arbeidsmarkt: Arbeidsmarkt écht krap of zijn onze recruiters niet goed genoeg? 

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Getagged , , , | Plaats een reactie

Nederland in transitie (deel 2): toekomstbestendig werven met recruitment 3.0

Nederland in transitie_medewerker 3.0 laat zich niet meer foppen met een autoOnze samenleving kantelt ‘van een centraal, van bovenaf georganiseerde, verzuilde samenleving naar een decentrale, van onderop gestuurde netwerksamenleving’*. Organisaties die in staat zijn de hiervoor noodzakelijke medewerkers 3.0 te werven en te binden, hebben de toekomst. Dit vergt een strategische aanpak van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment en andere vaardigheden van de recruiter. Die moet met iets beters komen dan ‘de auto van de zaak’. Hoe zet je concrete stappen?

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

Nederland in transitie (deel 1): medewerkers 3.0 cruciaal voor bestaansrecht organisaties

 

Nederland in transitie_recruitment medewerkers 3.0 cruciaal voor bestaansrecht organisaties_Huub BuijsNederland is een land in transitie. We bevinden ons in een overgangsfase van een oude naar een nieuwe tijd. Volgens hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans kantelt onze samenleving ‘van een centraal, van bovenaf georganiseerde, verzuilde samenleving naar een decentrale, van onderop gestuurde netwerksamenleving’. In een tweeluik beschrijf ik de kansen die dit biedt voor werkgevers die dit onderkennen en meenemen in hun recruitment – en arbeidsmarktcommunicatiestrategie. In deel 1: werven en binden van medewerkers 3.0 cruciale randvoorwaarde voor bestaansrecht organisaties.      Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

Wat de ouderenzorg van mijn moeders Parkinson kan leren: 5 lessen

huub-buijs-en-moeder_klein-met-tekstOp 7 september overleed mijn 81-jarige moeder aan de complicaties van Parkinson. Voor haar en voor ons als familie/mantelzorgers een verlossing. Wat knaagt is het proces daar naartoe. Pas 20 uur voor haar dood horen we dat ze zich in de eindfase van de ziekte bevindt. En het verpleegkundig personeel lijkt een kennisachterstand te hebben. Wat kan de ouderenzorg leren van onze ervaringen? ‘Álles is communicatie’. Lees verder

Gepost in Geen categorie | 1 Reactie

‘Recept Wet DBA’: laat te heet opgediende soep afkoelen om match arbeidsmarkt te vergroten

Wet DBA blog Huub Buijs en Serge Hopstaken

De alom verfoeide Wet DBA zorgt voor onrust op de arbeidsmarkt. Menig opdrachtgever schiet in de kramp en tienduizenden zzp’ers zien hun opdrachten verdampen of zitten thuis. Onterecht en een gemiste kans voor werkgevers die gaan voor kwaliteit. Welke risico’s loop je als werkgever nou écht? En op basis waarvan maak je een zorgvuldige afweging? De ene vaste medewerker of uitzendkracht is de andere zzp’er niet…  

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

“HR en Communicatie? Samenvoegen die hap!”

confronterende-mkb-er_hr

Op het congres ‘Inzet op Maat’ sprak ik laatst een doorgewinterde MKB’er met een uitgesproken mening over de toegevoegde waarde van HR en Communicatie. Toen ik hem vertelde over mijn drive om beide vakgebieden te verbinden, bracht hij me enigszins van mijn stuk met de opmerking “Communicatie en HR? Gewoon samenvoegen die hap!” Heeft hij misschien een punt?

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

Voor Communicatie een wereld te winnen met ‘big data’

Fotografie: Ilya Pavlov

Fotografie: Ilya Pavlov

Laatst bezocht ik de kennissessie ‘Data, de trend voorbij’ van OnlyHuman. In anderhalf uur leidde Ingrid Spruit van het Haagse communicatiebureau HVR-Group ons door de wereld van de ‘big data’. Voor veel communicatieprofessionals nog altijd een onontgonnen terrein. Waar hebben we het over en wat kunnen we ermee in de dagelijkse praktijk? En wat zijn kansen voor interne communicatie en HR-communicatie?

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

Interne communicatie: 10 redenen waarom Het Nieuwe Werken dreigt te mislukken

10-redenen-waarom-het-nieuwe-werken-lijkt-te-mislukken_huub-buijs

Het Nieuwe Werken of Werken 2.0. was tot voor kort een van de meest actuele HRM-onderwerpen. Inmiddels lijkt de hype voorbij en steken oude vertrouwde vooroordelen over alles wat met flexibel werken en thuiswerken te maken heeft weer de kop op. Sommige bedrijven – Yahoo voorop- doen Het Nieuwe Werken zelfs in de ban. Maar waarom eigenlijk en kunnen we het tij nog keren? In dit artikel benoem ik 10 -vooruit 11- suggesties.

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Getagged | Plaats een reactie

Werken in Duitsland: tien vooroordelen weerlegd (deel 2)

Werken in DuitslandWerken in Duitsland: tien vooroordelen weerlegd (deel 2)

Steeds meer Nederlanders zoeken hun toevlucht op de Duitse arbeidsmarkt. Niet zo gek als je bedenkt dat het UWV in 2014 werkloosheidpercentages verwacht van 8,8% in Midden-Limburg tot liefst 14,1% in Drenthe*. Aan de andere kant van de grens ligt dat percentage veelal op drie tot vijf procent**. Bij Nederlanders bestaan veel vooroordelen over het werken in Duitsland, waardoor kansen onbenut blijven. In deel 1 nuanceerde ik al vijf voordelen. In dit artikel het 2e setje van vijf.  Lees verder

Gepost in Geen categorie | Getagged , | Plaats een reactie