Werken in Duitsland: tien vooroordelen weerlegd (deel 1)

Werken in DuitslandWerken in Duitsland: tien vooroordelen weerlegd (deel 1)

Steeds meer Nederlanders zoeken hun toevlucht op de Duitse arbeidsmarkt. Niet zo gek als je bedenkt dat het UWV in 2014 werkloosheidpercentages verwacht van 8,8% in Midden-Limburg tot liefst 14,1% in Drenthe*. Aan de andere kant van de grens ligt dat percentage veelal op drie tot vijf procent**. Toch bestaan er veel vooroordelen bij Nederlanders over het werken in Duitsland, waardoor kansen onbenut blijven. Doodzonde natuurlijk. In dit artikel weerleg en/of nuanceer ik de eerste vijf. Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

Aanpassing ontslagrecht maakt investeren in opleiding en scholing dubbel interessant

Huub Buijs, trainer personal brandingAanpassing ontslagrecht maakt investeren in opleiding en scholing dubbel interessant

De positie van flexwerkers  wordt per 1 januari 2015 versterkt en het ontslagrecht gaat exact één jaar later op de schop. Als je het sociaal akkoord door een positieve bril bekijkt, zitten er volop lichtpuntjes in. Zo wordt het voor werkgevers dubbel interessant om te investeren in opleiding en scholing. Goed voor de werknemers, goed voor de economie. Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

Sociaal akkoord ‘aanjager’ goed werkgeverschap!

Goed werkgeverschap. Huub Buijs, Den Bosch, HR-communicatie, arbeidsmarktcommunicatie, interne communicatie. sociaal akkoordSociaal akkoord ‘aanjager’ goed werkgeverschap!

Over de uitkomst van het Sociaal Akkoord is niet iedereen laaiend enthousiast. Maar wat je er ook van vindt, voor werkgevers biedt het akkoord kansen. Om invulling te geven aan goed werkgeverschap en duurzame arbeidsrelaties bijvoorbeeld. ‘Vertrouwen’ is daarin het toverwoord. In dit artikel deel 1: flexibele arbeidsrelaties. Lees verder

Gepost in Geen categorie | 1 Reactie

Leer medewerkers weer ‘kijken als een kind’ en word beloond

Leer medewerkers weer ‘kijken als een kind’ en word beloond

Aan mensen die zeggen ‘dat doen wij al jaren zo’ heb ik een ‘broertje dood’. Want als je er teveel van hebt, gaat het geheid mis met je organisatie. Toch hebben we er allemaal weleens last van. We kijken verdomd slecht. Als werkgever tijd om je medewerkers daar een handje bij te helpen. Bijvoorbeeld door ze te stimuleren om weer ‘te kijken als een kind’. Je medewerkers zullen je ervoor belonen. Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

Minder privacy, meer kansen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie

Privacy bestaat niet meer; kansen voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie

Of we er altijd blij mee moeten zijn, valt te betwijfelen. De realiteit is glashelder: privacy bestaat niet meer. Dat biedt kansen voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Een paar minuutjes snuffelen via Google en je vindt een schat aan informatie over een kandidaat. Bovendien geeft het je inzicht in je wervingsdoelgroep. Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

10 valkuilen en oplossingen invoeren HNW (deel 2)

10 valkuilen en oplossingen bij invoeren Nieuwe Werken (deel 2)

Het Nieuwe Werken (HNW) of Werken 2.0. is nog altijd een van de meest actuele HR-onderwerpen. Veel organisaties worstelen ermee en vergeten dat het op de eerste plaats gaat om gedragsverandering (en het faciliteren daarvan). In deel 1 van dit artikel beschreef ik al 5 valkuilen én oplossingen. In deel 2 de volgende 5 (plus bonusvalkuil). Lees verder

Gepost in Geen categorie | Plaats een reactie

10 valkuilen en oplossingen invoeren HNW (deel 1)

10 valkuilen en oplossingen bij invoeren Nieuwe Werken (deel 1)

Het Nieuwe Werken (HNW) of Werken 2.0. is nog altijd een van de meest actuele HR-onderwerpen. Toch worstelen veel organisaties met HNW en vergeten dat het op de eerste plaats gaat om gedragsverandering (en het faciliteren daarvan). In bijgaand artikel beschrijf ik de eerste 5 valkuilen én oplossingen. Lees verder

Gepost in Geen categorie | Getagged | Plaats een reactie

Draagvlak begint bij inzicht in HR-risico’s

hr risicoDraagvlak krijgen voor investeringen in menselijk kapitaal? Begin bij de HR-risico’s!

Investeringen die pas op termijn hun vruchten afwerpen, zijn voor veel organisaties op dit moment ‘not done’. Ook al zijn deze investeringen noodzakelijk om op de langere termijn geld te besparen of het verschil te kunnen maken.  Als deelnemer van het expertprogramma van Van Het Werven, heb ik een gastblog geschreven over de relatie tussen HR-risico’s van een organisatie en -in dit specifieke geval- investeringen in arbeidsmarktcommunicatie. Lees verder

Gepost in Geen categorie | Comments Off on Draagvlak begint bij inzicht in HR-risico’s

Zelf personeel werven? Organiseer het in 5 stappen…

Zelf personeel werven? Organiseer het in 5 stappen…

Veel werkgevers worstelen met de vraag of ze de werving van nieuwe medewerkers in eigen huis moeten houden of uitbesteden aan een W&S-bureau. Mijn stelling: besteed pas uit als je onvoldoende recruitmentcapaciteit hebt óf op zoek bent naar kandidaten die buiten je focusdoelgroepen vallen. Op naar je eigen wervingsapparaat… Lees verder

Gepost in Geen categorie | Comments Off on Zelf personeel werven? Organiseer het in 5 stappen…

Arbeidsmarktcommunicatie 2012-2014

‘Beleving’ en ‘actieve benadering’ cruciaal in arbeidsmarktcommunicatie 2012-2014

Het zijn roerige tijden. De economische groei is tot stilstand gekomen en het lijkt erop dat dit een langere periode het geval zal zijn. Tegelijkertijd signaleert Intelligence Group (IG) vijf ontwikkelingen binnen de arbeidsmarkt die daarop aansluiten, dan wel daar volledig tegenin druisen. Wat is er aan de hand op de arbeidsmarkt anno 2011 en wat zijn de implicaties voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in de nabije toekomst?

Lees verder

Gepost in Geen categorie | Comments Off on Arbeidsmarktcommunicatie 2012-2014